torsdag 19 juli 2012

Nytt av gammalt

Tänk att jag aldrig kan sluta samla.
Är som en ekorre och kan liksom
inte sluta.
Om jag fastnat för något och hittar
flera i olika modeller
så är det kört...ler.




Kan undra om några av er känner igen er?
Och till sist blir det för många.
Men alla är ju så fina så
det går ju inte att välja ut någon
som jag kan sälja...




Att hitta nya användningsområden till
gamla ting gillar jag ju.
Men i denna samling är det andra som
gjort jobbet före mig.
Allt på bordet i vardagsrummet
 är gamla fötter till
fotogenlampor.




Längst bak en vas/kruka där oljehuset
var i metall.
Ljusstakarna är underdelen till gamla
lampor.
Förmodligen har oljehuset varit
i glas på dem.




Den här hittade jag på en loppis i förra
veckan och för första gången var 
oljehuset kvar.
Jag tog först ur det och tänkte att 
nu har jag 
hittat en ny fin ljusstake till
samlingen.




Men sen fyllde jag det med vatten och
satte tillbaka det.
och nu får den agera vas till
rosor och pioner.
Tycker själv det blev väldigt
vackert!




Kram Pia

13 kommentarer:

Sofia sa...

Oj vad jag känner igen ekorrgenen! ibland "offrar" jag de jag är minst beroende av till förmån för något nytt behov!

Vit Hortensia sa...

Känner mycket väl igen det där samlandet...och att det kan starta "bara så där" :-)
Har ett exempel där jag köpte en gammal våg på auktion. Sedan jobbade jag i en blomsteraffär som såldes och då fick jag 3 olika vågar av den gamla ägaren, 1 stor affärsvåg och två lite mindre. Så utökade jag med en gammal stor tung våg med platta...och nu tittar jag på sådana där golvmodeller i trä. Ska försöka låta bli att köpa en, men jag lovar inget säkert :-)

Ps
Det var jätteroligt att få ta del av filmen de gjorde om dig och Skogslyckan! Jag har följt dig sedan jag själv började blogga i april och även om jag inte har träffat dig så känns din blogg mer personlig genom den där presentationen!...och så har du en väldigt fin blogg som alltid är rolig av besöka!

Önskar dig härliga sommardagar!
/Birgitta

Titti sa...

Hej. Underbart fina ljusstakar du har. Ha en fin dag//Titti

Boutique Nytt & Nött♥ sa...

Hej vännen
Jätte fina ljusstakar
att behålla till vas är ju en kanon ide.
Du.... Samlar gör jag oxå
Är såå svårt när man hittar något fint att sälja vidare.
Men men man kan ju inte ha allt Eller... Kanske
Önskar dig en fin helg
Kramisar
Sus

Rummet för välbefinnande sa...

Hi hi här har du en ekorre till!!!
Det är nog ett "syskon-drag" sösterami ;)
Kram

Hanna sa...

så fint.
Hanna

Sommerhuset i bakken sa...

Ja, jeg kjenner meg VELDIG godt igjen ;-) Jeg får helt dilla på enkelte (les: mange) ting. Hvitt porselen, puter, pledd, mugger, bestikk, emaljebaljer, gamle vinduer og dører og så videre, og så videre... Det er jo såååå mange fine ting der ute ;-) Og...de kommer sikkert til nytte en gang...hi...hi...

Nydelig stue og vakre ting du viser på bildene dine.

Ha en super ettermiddag og kveld!

Fröken Grön sa...

Men bara det faktum att man säger att man samlar på något gör det hela legitimt, brukar min sambo säga. Det ångrar han nog, för jag samlar numera på en massa saker, hihi!

Passar på att önska en fin start på helgen som kommer.

/Anna-Karin

Britt sa...

Galet vackert! Det speciella,lilla betendet känns nog igen hos de flesta av oss. ;-)

G:a Affären sa...

När samlandet blir alltför påtagligt brukar jag vända på det hela och säga att tingen bara fanns där, det var meningen att jag skulle ha det...järnfönster!

Din samling blev ännu bättre med den med oljehuset! Den förhöjer de andra. Fina fötter har de alla fem!

Önskar dig en fin helg!
Kramar
Cia

(Hm, måste fråga; såg Mias kommentar, är ni systrar?)

Snäckskalsdalen. sa...

Klart jag känner igen mig, emellanåt får man/jag fullkomligen pippi på vissa saker, tack och lov verkar det minska lite med åren, men det finns där latent hela tiden. Men när det är vackert, varför inte! Dina ljusstakar är underbara!
Agneta kram

skifferhuset sa...

Hej Pia! Så fina ljusstakarna var! Ha en fin helg! Kram Iréne

Lövbacka sa...

Där ser man att kreativitet kan leda till nya vackra saker!!! Toppenidé! Ha det gott! Kram Pernilla