söndag 30 september 2012

Månadens dukning
september 2012

Luften är klar, hög och mild. 
Vinden för med sig doften
av multnande löv och svunnen grönska.
Det är dags för middag med levande ljus
och stämning i höstmörkret.
Denna dukning kallar jag
Gustaviansk romantik.




Den är en hyllning till svunna tider
i färgerna råvitt, grått 
och linne.




Bordet täcks av ett lakan och ovanpå det en
cremefärgad spets som köpts som metervara.
Vid ena kanten av bordet har en vacker
vitbroderad duk lagts ut på golvet med en
höstpyntad kruka och lite
höstlöv.




Rummets väggar täcks av en handmålad
tapet i Gustaviansk stil.
De annars tråkiga stolarna har piffats upp
med vackra stolsöverdrag i
linnefärg.




Mitt på bordet ligger en sträng
 med broderade
dukar och spetsar huller om buller.




Bland textilierna ligger små blickfång
som kittlar sinnena och skapar
samtalsämnen...




Här finner ni allt från smycken,
till små vackra flaskor, slipade glasknoppar
smyckeskrin mm.




Ni finner också några vita prydnadspumpor
som skapar en höstig känsla...




Vinglasen har ett vackert skimrande
guldornament och passar fint tillsammans med
nysilverbägarna.




Längst ut sitter kvällens värdinna.
Hon är av den lite tystlåtna
och gåtfulla sorten...ler




September månads porslin går i vitt
med vackert präglat mönster
på kanterna.




Glittrande nysilverbestick med
bulliga skaft förhöjer känslan och
glimmar i stearinljusens sken.
Ljusstakarna kröns av manchetter i
pressglas.




De manglade servetterna pryds av 
broderier och är trädda genom en
servettring av pärlor.




Längst in mot väggen står en glittrande
kandelaber och en gudinna i
gjutjärn som förstärker den romantiska
känslan.




Kvällens meny kittlar gommen och skratt
och prat hörs från gästerna.
Timmarna flyr snabbt i goda vänners lag.
Mörkret sänker sig och gör bara dukningen
ännu mer vacker.




Mycket av det som finns på bordet kommer att
finnas med bland veckans nyheter på
onsdag.
T:ex taklampan, porslinet, besticken,
servetterna, ljusmanchetterna.
silverbägarna och massor av dukar.

Önskar er en trevlig helg och
tusen tack för ni tittade in!

Kram Pia

13 kommentarer:

Lilla Blanka sa...

Hej fina Pia,

Aaaaahh såå vackert, jag är alldeles stum!
Nä nu måste jag kolla en gång till :))

Kraaaaam
Mia

Junk De Lux sa...

VAKKERT!!

Lena/isklockan sa...

Underbar dukning som ger mig känslor som jag inte vet var de kommer ifrån.Kanske i mitt föregående liv :-))

Kram

Nette Cecilia sa...

Vad ska man säga det är ju så vackert att det inte finns ord ,kram Nette

Marie maräng sa...

Wow... så fint!
Jag har länge letat efter den typen av tallrikar, spännande och se vad du lägger ut.

Ha en fin helg!
Kram Marie

Unknown sa...

Underbart vackert!!
Du är fantastiskt stilsäker och kreativ!
Ha en skön helg!
Kram Allis

Maj sa...

Fantastiskt vackert!! Ögonfröjd! //M

Chokladvillan 1910 sa...

VACKERT ! ;)
Ha en härlig helg !
Kram Anki

Änglarna finns sa...

Underbar dukning!!
Verkligen vackert...är glad..att jag är ett Septemberbarn..:)

Du är såå duktig..och det är en fröjd att kika in hos dej!!

Ha en fortsatt underbar lördag!!
Kram Annika

toves sammensurium sa...

Jeg tenker vakkert,men helt ærlig Pia:
JEG TRENGER ET STERKERE ORD!!!!!!!!!!!
Dette er helt fantastisk,nydelig...
du overgår deg selv gang på gang!
Toveklem:)

Pilgården-Susanne sa...

Du kan verkligen piffa ett bord! Härligt! Magiskt!
Kram
Susanne

Mys och hemtrevnad sa...

underbar dukning..kramis semlan

MirandaMaräng sa...

Sååå underbart vacker dukning. . . .
Dääär skulle jag vilja sitta och äta med mina vänner och njuta av ALLT det vackra!!!
Kram/
MirandaMaräng