onsdag 23 mars 2016

Loppis

Loppis

I vintras tog jag ett stort beslut.
Min ordinarie butik som jag tänkt
öppna i det forna snickeriet
som finns på tomten
får vänta 1 år.
Om jag skulle satsat 100 % på att få klart det så hade 
allt annat få stå åt sidan här.
När man precis köpt ett nytt ställe finns det
tusen ting man vill göra för att
sätta sin personliga prägel.
Därför mjukstartar jag med en enkel
 loppis i år.  




I denna byggnad öppnar jag loppisen i maj.
Tyvärr är alla byggnader på tomten
förutom boningshuset klätt med plåt.
I två dagar har jag kämpat och nu är all
plåten borttagen på framsidan, alla dörrar och på utedasset.
Plåt är fruktansvärt fult och trots att
det är mycket arbete som behöver göras med
den gamla fasaden blev det genast ett mer lantligt
och mysigare utseende.




Nu sprudlar ideerna om vad jag skall göra.
Lockläkt skall inhandlas, rödfärg,
jag skall fixa knutbrädor och 
fönsterfoder.
Funderar på att byta fönster och sen har
jag en annan idé angående ändträet
som ligger alldeles för nära marken...
Ja ni lär väl få följa med i 
förvandlingen här vad som händer.




Det gamla utedasset skall få sig en
förvandling.
För handen på hjärtat hur många har någonsin
suttit på ett riktigt gammalt utedass?

Själva byggnaden är delvis mycket gammal.
Det är det som på gotländska kallas bulhus.
En byggnadsteknik som är vanligast här, 
på Öland, i Skåne och södra Tyskland
och är ett medeltida byggnadssätt.
Så här ser den forna ytterväggen
ut som kan ses inuti.




Underbara grova plankor och bjälkar som
tjärats i springorna.
I den här delen har det varit plats för hönorna.




Här inne har grisarna bott...




Längst in finns ett tillbygge på baksidan.
Här kommer den lite finare lopppis-
avdelningen inredas.




Här finns originaldörrarna kvar som senare
klätts om med pärlspånt.
Även den omklädningen måste varit många år sen med tanke på skicket.
Kommer bevara så mycket det går men måla till
och fräscha upp.





Fortsättning följer...

Kram Pia

Inga kommentarer: