söndag 1 april 2012

Månadens dukning
Mars

Nu flyttar vi oss ca 300 år
bakåt i tiden.
Mars månads dukning går i allmogens
tecken.
En dukning efter devisen 
"man tager vad man haver"





Ännu en gång har jag fått äran att komma 
till ett privat hem och duka.
Och det som är annorlunda denna gång är
att inget är till salu.
Värdinnan och jag har helt enkelt använt det 
som fanns
till hands i detta vackra
allmogehem.






Bordet är ett gammalt slagbord som
när det hittades var målat med
tjock vit färg.
Den helt ljuvligt fina turkosa
originalfärgen har sedan
varsamt skrapats fram.






På det ena slaget fanns en vacker
målning.
Servisen som vi dukat med är en
bröllopsservis från 1939.
Drejad  av keramikern Elfstrand
i Sjöbo Skåne.






Dryckesstopen är generöst tiltagna
och är från början inte beräknade till
bara en person.
Ofta fanns det på insidan sk. klunkmärken.
Sen gick stopet laget runt och var och en
drack ner
till nästa märke.
Därav kommer namnet lag-om.
Det svenskaste av ord.






De två stopen till höger på bild kallas
för lejonstop.
De har ett liggande lejon snidat längst upp
på handtaget.
De är från sent 16-tal eller tidigt
17-tal.
Överst till vänster ser ni ett norskt stop,
och längst ner till vänster det troligen allra
 äldsta stopet från första halvan av
16-talet.






Bredvid stopet står de förhållandevis små
 snapsglasen i pressglas.
De är så nya som senare delen av 
18-talet...ler.
Förr drack man brännvin till alla
måltider.






I en beskrivning från 1817 står det att
 östgöten åt en kraftig och stark föda.
Oblandat rågbröd, kött, fläsk, smör,
ost, insjöfisk, sill och strömming var de 
vanligaste sovelvanorna.
Korndricka umbäres icke gärna och brännvin
intogs till vanliga
måltider.






Servetterna är ett grovt linnetyg som
rullats och knutits om med ett
grovt filtsnöre.
För att få lite färg och vårstämning
stack vi i lite lökväxter
och lite björkris.






Mitt på border står det obligatoriska 
sovelfatet.
De kunde vara med eller utan fot.
Här med grönsaker som garanterat inte fanns
på allmogebordet.
Men de är dekorativa att se på.
här finner ni också en gammal smörask
från tidigt 17-tal






På nästa bild finner ni en "västgötabolle",
eller som den också kallas snibbskål.
Den är från slutet av 16-talet.
Västgötaskålarna känner man igen på de
inåtsluttande sidorna och snibbarna
på sidorna.
Här med en sked gjord av
ben.






Ljusstakarna är charmiga hemma-byggen.
Närmast kameran ser ni en gammal stöt till
en mortel, som fått nytt liv.
Ett gammalt handtag och lite smide var allt 
som behövdes, som sagt man tager
vad man haver...
Ljusen är äkta rullade vaxljus
som doftar så gott.






En hisnande nästan lite andaktsfull
känsla fyller mig.
Att få vistas bland dessa historiska
föremål gör en älskare av gamla ting alldeles
varm i hjärtat.
De utstrålar så mycket själ,
och som jag sagt så många gånger förr
jag önskar de kunde tala.






Nu fick ni inte bara se en dukning denna
månad.
 utan också åtnjuta ett stycke
svensk historia.

Vårsolen börjar så sakteliga gå ner bakom 
grantopparna.
De sista strålarna letar sig in
över det vackra blågröna
skåpet vid fönstret.
Och ger en lugnande anblick.






Dags att tända ljusen för vem kan slita
sig från denna vackra plats.
Inte jag...och inte ni heller hoppas
jag.
Vi låter väl stopen vandra runt och dricker
precis lag-om mycket!

Ett stort tack till värdparet för att
ni så generöst öppnade ert
hem för oss.






Om ni vill se förra årets mars dukning
som var en våffeldukning.
Finns den 
HÄR

Njut helgen mina goa vänner
som tittar in,
och kom ihåg...duka vackert!!

Kram Pia

26 kommentarer:

Ewa`s Galleri sa...

Underbar, den bästa jag sett ,där vill jag inta min frukost idag ,vilket bord,helt underbart
ha en skön helg

Miruschka sa...

Men så underbart, när jag satt och läste ville jag att inlägget aldrig skulle ta slut!
Vilka härliga idéer du har, du kreativa människa:)

Hoppas solen lyser hos dig också, men att du inte har lika kallt. Vi hade minus åtta när jag vaknade i morse:(
Kram♥

Unknown sa...

Fantastiskt!
Tack för en stund från en annan tid så här på morgonkvisten - Drömma kan man alltid även om man sitter och dricker morgonkaffet på jobbet ;))
Ha en skön sista mars!
Kram Allis

G:a Affären sa...

Historiska vingslag, allmoge ligger mig så varmt om hjärtat. Bordet är helt underbart! Tålmodigt att de tagit fram originalfärgen, att måla över är ändå bättre än att luta av. Men vad tog det åt den som en gång målade över det här vackra?!
Din känsla för dukning är makalös! Jag har sagt det tidigare; jag vill ha en väggalmanacka med månadens dukning och en stor fet bok med inspirerande bilder.
Önskar dig en fin dag,
/Cia

Unknown sa...

Riktigt,riktigt vackert,charmigt,mysigt och helt underbart...;))))

KRAAAAAM vännen och ha en härlig dag!!!

Chokladvillan 1910 sa...

Vilken härlig historisk dukning ! Jätte charmigt med atmosfär 6 härliga ting !
Ha en härlig helg !
Kram Anki

Unknown sa...

Det var otroligt snyggt bara älskar det. Tänk om man hade ett sånt rum med alla dessa gamla grejor så kul. önskar dig en mysig lördag kram Beijan

Marianne sa...

Vilken underbar miljö! Den dukningen tilltalar mig riktigt mycket. Enkelt, robust och så hemtrevligt!
Bordet är fantastiskt, skulle verkligen vilja ha ett fint gammalt slagbord.
Dina bilder och dukningar är otroligt inspirerande och lite historia kan man väl aldrig få för mycket av:)
Ha en fin helg!
Marianne

Frøken Frida sa...

Aj - Det er bare så utroligt smukt - Man bliver helt stille indeni.
Jeg forstår ikke rigtigt hvordan man bærer sig ad med at skrabe den gamle bemaling frem, det må tage hundrede år ?

Ha' en fin påskeuge
frøken Frida

Jenny sa...

Vad dålig jag är på att duka här hemma, inser jag. Inget extra alls, inte ens till helg. Kanske får ändra på det. Vilken fin dukning du gjort, annorlunda och på något vis väldigt enkel men hemtrevlig och inbjudande.

Kram,
Jenny

Stolpås Gård sa...

Helt underbart inlägg, jag önskar att hela mitt hem såg ut så! Det vore någonting det!

Härlig blogg du har!

Hälsningar
Sandra - Stolpås Gård

Maj sa...

Vilken härlig dukning och vilket fint hem! Jag gillar allmoge och jag har ett gammalt fint bord själv.....men eftersom det står på övervåningen blir det bara använt när vi har gäster....synd. Trevlig helg!

Gugis Pärlor sa...

Atmosfären och dukningen andades faktiskt förgången tid! Tack för denna fina stund!

Kram Gugi

Vitt hus med svarta knutar sa...

Underbar dukning med så vackra saker...alltid kommer tanken, tänk om saker kunde berätta...undra vilka samtal som utspelade sig när stopen vandrade runt...vems händer har hållit i föremålen då de var nya...

Vackra bilder, speciellt den näst sista, vilken underbar stämning den ger...

Önskar dig en fortsatt fin helg!
Kram,
Regina

toves sammensurium sa...

ja dette var noe "annet" Pia!!!!Og helt fantastisk! Tradisjonsrikt,enkelt og alle ting fulle av historie,så kult å se det dere har funnet på her!!!!! Elsker den nydelige kniven!!!!!!!!!Og alt annet :)))
God Påske til deg og dine Pia!!
Toveklem.)

katha´s kortmakeri sa...

Underbart inlägg vill att det aldrig ska ta slut men svensk som jag är LAGOM ÄR BÄST:)
Kramen

Christina sa...

Jättefin dukning! Och vilket underbart bard! Ja allting var fint!/Lila-Christina

Nilla sa...

Så många vackra saker och så mycket historia som berättas genom dem.

Ha de bäst/Nilla

Arja sa...

Halloj!
Vilket härligt inlägg, fina bilder och spännande historia till.
Vilken tur att dom "skrapade" bort den vita färgen, för vilket underbart bord!
Ha det gött kram Arja

Nordisk gammelt sa...

Så flotte ting du viser - jeg er da helt vild med bordet, SÅ flot.
God weekend

EM sa...

Å vilken häftig dukning! Verkligen annorlunda. Jag är ju allmogeälskare, som gillar det enkla och gärna saker i trä. Så underbara färger på bord o skåp.
Kul att du visade detta, och tack för allt du lärde oss här.
kram elsamarianne

Nette Cecilia sa...

Verkligen annorlunda dukning ,jag säger som du om dom kunde tala alla föremålen ,ha en bra vecka ,nette

STENLYCKA sa...

Så vackert och så roligt att få lite historia om de vackra sakerna. Dukningen är som vanligt underbar och bordet helt ljuvligt vilket arbeta att ta fram originalfärgen.
Önskar dig allt gott i Påskveckan!
Kram Raina

Birgitta sa...

Vilken vacker annorlunda dukning du gjort idag och tack för din allmogehistoria också.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Villa Björkenäs Backen sa...

Hej !

Så fint ! Vad kul met att komma ut och göra dukningar ;)
Ha en fin start på den nya veckan !
Lram

Kristina sa...

Ojoj vad vackert! Alla dina dukningar är makalösa men denna gillar jag extra mycket!Ja, tänk om föremålem kunde tala, och tänk att få sätta sig till bords här!
Önskar dig en fin påskvecka Pia!
Kram Kristina